Inclusiever, maar hoe moet dat? Prikkelend inkijkje achter de schermen van het Stedelijk
De leus ‘Meet the icons of modern art’ moet van de glazen wand van het Stedelijk Museum in Amsterdam worden gekrabd. Want wie zijn die iconen van de moderne kunst eigenlijk? Wie bepaalt dat en ten koste van wie? In 2019, toen regiseur Sarah Vos begon te filmen voor deze documentaire, was zo’n 90 procent van de kunst in het Stedelijk gemaakt door witte mannen. Dat moet anders, vindt directeur Rein Wolfs. Maar dat is simpeler gezegd dan gedaan, blijkt als regisseur Sarah Vos hem en zijn team volgt in hun streven naar meer diversiteit in de collectie en het personeelsbestand.
Het is dapper dat het Stedelijk een camera achter de schermen toeliet bij dit proces dat ongemakkelijke en schurende vragen oproept. Mag je een schilderij nog ‘De prostituees’ noemen? Moet je bij het beoordelen van kunst naar de huidskleur of het geslacht van de kunstenaar kijken? En hoe ga je om met bezoekers die dat ‘overdreven politiek correct’ noemen?
De film is meer dan alleen een kijkje achter de schermen van een museum. Hij toont een nieuwe blik op de kunstgeschiedenis en is een tijdsdocument dat de worsteling die veel historische en culturele instituten momenteel doormaken prachtig weergeeft.
Genomineerd voor de IDFA Award for Best Dutch Film
White Balls on Walls is een onthullend tijdsbeeld over het zeer witte Stedelijk dat inclusief en divers wil zijn.