Hoe wordt erfgoed en archeologie verbeeld in het universum van Alice Rohrwacher?
Het verleden is een schim, maar ook een harde materiële werkelijkheid op én onder de Italiaanse bodem. In La chimera (2023) toont filmregisseur Alice Rohrwacher uiteenlopende verlangens die op de fysieke resten uit de oudheid worden geprojecteerd: schatten verscholen in het onderaardse waarvan het de vraag blijft of ze mogen worden verstoord en door wie. Wat van de doden is, moeten de levenden daar nog wel aan komen?
Prominent in dit verhaal zijn niet de antieke Romeinen maar de veel raadselachtigere Etrusken, met hun rijke grafcultuur. Nooit eerder is bovendien het fenomeen van de tombaroli, de illegale grafgravers, zo uitvoerig in beeld gebracht.
Hoe wordt illegale archeologie in La chimera voorgesteld? Strookt dit met wat zich werkelijk op dit terrein in Italië heeft afgespeeld? Welke betekenissen krijgt het antieke verleden in deze film? En in hoeverre zegt dat iets over de bredere omgang met dat erfgoed in de hedendaagse Italiaanse cultuur en samenleving? Over deze en andere vragen is er na afloop van de film een panelgesprek.
Sprekers: Evelien Campfens (Universiteit van Amsterdam), Rogier Kalkers (Allard Pierson | Universiteit van Amsterdam | Roma Aeterna), Linde Luijnenburg (Universiteit van Amsterdam) en Eline Verburg (Universiteit van Amsterdam | Roma Aeterna).
Moderator: Tamara van Kessel (Universiteit van Amsterdam | Roma Aeterna)
De ondertitels bij de film zijn in het Engels. De paneldiscussie zal tweetalig zijn: Nederlands en Engels.
Dit evenement wordt georganiseerd door het Allard Pierson (Universiteit van Amsterdam), de masteropleiding Heritage Studies (Universiteit van Amsterdam), het Amsterdam Centre for Ancient Studies and Archaeology (Universiteit van Amsterdam & Vrije Universiteit) en Stichting Roma Aeterna.
Klik voor meer info