Op een middag kruisen de levens van Roya en Nassim elkaar. Getekend door hun verleden als vluchteling zoeken ze een uitweg.
Roya, een uitgeprocedeerde vluchteling uit Iran, ontvlucht haar asielzoekerscentrum om te voorkomen dat ze terug naar Iran wordt gestuurd. Met alleen een adres op zak hoopt ze een tijdje te kunnen verblijven bij Nassim, een Iraans meisje dat afgewezen vluchtelingen bijstaat. Maar in plaats van Nassim treft ze een jongen die zegt de broer van Nassim te zijn. Hij is de sleutel van het appartement kwijt, zegt hij, dus tot zijn zus terugkeert kan hij de deur niet voor Roya openen. De jonge man houdt Roya op afstand, maar zij laat zich niet zomaar wegjagen.
Die middag is het speelfilmdebuut van regisseur en scenarist Nafiss Nia, die zelf twintig jaar geleden van Iran naar Nederland vluchtte. Luister hier het interview dat we met haar hadden.
Binnen de droeve, soms zelfs woedende architectuur van Die Middag blijken evenveel verhalen van verlies en ontheemding als van schoonheid en hoop te schuilen.
Een zeer talige film die desalniettemin zeer visueel verteld is.De Filmkrant