Een magisch-poëtische tijdreis van regisseur Fiona Tan.
In de collectie van Eye Filmmuseum ontdekte Fiona Tan oude, deels ingekleurde, documentaire filmopnamen van Nederland tussen 1900 en 1930. In Dearest Fiona zijn ze gemonteerd tot een panorama van dorps- en stadsleven, visserij, landbouw en industrialisering. Tegelijkertijd leest een voice-over teruggevonden brieven voor die Tans Indonesisch-Chinese vader haar eind jaren tachtig vanuit Australië schreef toen zij in Nederland studeerde. De brieven vangen intieme momenten in het leven van de familie, de zorgen die hij maakt over zijn dochter, maar reflecteren ook op de gebeurtenissen in de wereld. China en Rusland beheersen het nieuws, een kabinet valt over het milieu. Op een wonderschone manier resoneren de beelden van begin vorige eeuw met de verhalen van haar vader aan het eind van die eeuw.
Fiona Tan is een Nederlandse kunstenaar, geboren in Indonesië en opgegroeid in Australië. Met haar bejubelde fotofilm Ascent brak ze door in de filmwereld. Tijdens de wereldpremière op de Berlinale spraken we met Tan over haar film voor de Ketelhuis Podcast. Luisteren kan hier